1. Rodzaj kursu: roczny
2. Poziom nauczania: B1
3. Czas trwania jednostki lekcyjnej: 90 minut
4. Typ zajęć: gramatyka, słownictwo, sprawności
5. Cele lekcji:
- językowe:
- wiedza językowa:
· aspekt czasownika
· aspekt dokonany tworzony za pomocą prefiksów
· supletywne pary aspektowe
· aspekt czasowników ruchu
· składnia zdania złożonego współrzędnie
· składnia zdania złożonego podrzędnie
· mowa zależna
· słownictwo: czasowniki ruchu, czasowniki związane z mówieniem, uczuciami, czasowniki ruchu i inne; rzeczowniki: ludzie/człowiek, łopata, plotka, łańcuch; zaimki osobowe, wskazujące i nieokreślony żaden; frazeologia
- sprawności:
· rozumienie ze słuchu: wysłuchanie piosenki Kayah Na językach
· mówienie: streszczanie informacji przeczytanych w tabloidach, powtarzanie informacji, dyskusja o szkodliwości plotki
· czytanie: krótkie artykuły z tabloidów, tekst piosenki,
· pisanie: uzupełnianie ćwiczeń, napisanie pracy
- pozajęzykowe: wiadomości o celebrytach
6. Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa
7. Środki dydaktyczne: kserokopie tekstów, ćwiczenia gramatyczne, nagranie piosenki Na językach - http://www.youtube.com/watch?v=gPKolDp3N8w
8. Techniki pracy: ćwiczenia na rozumienie ze słuchu oraz na rozumienie tekstu pisanego, rozsypanka, ćwiczenia na uzupełnianie zdań, zabawa w głuchy telefon, praca pisemna
9. Przebieg lekcji:
1) Rozgrzewka – 10 minut
- W ramach rozgrzewki można przeprowadzić grę HISTORIA (lekko zmodyfikowaną), zaproponowaną przez Małgorzatę Małolepszą i Anetę Szymkiewicz w Poradniku nauczyciela z serii Hurra!!! Po polsku. (Załącznik nr 1)
- Gra polega na tym, że każdy z uczniów otrzymuje 1 – 3 karteczki, na których zapisane są słowa (lub idiomy), które pojawią się w dalszej części lekcji.
- Wyjaśniamy słowa lub wyrażenia, których uczniowie nie znają.
- Zadanie polega na tym, że każdy po kolei układa zdanie z tym słowem, ale każde kolejne zdanie musi być kontynuacją poprzedniego, tak aby powstała jakaś historia.
2) Sprawność rozumienia ze słuchu oraz czytania – 20 minut.
- Dzięki rozgrzewce uczniowie zapoznali się ze słowami i frazeologizmami występującymi w piosence Na językach
- Można więc przystąpić do wysłuchania piosenki (płyta).
- Pierwsze słuchanie odbywa się bez tekstu.
- Po wysłuchaniu piosenki pytamy zadajemy uczniom kilka pytań, które mają wykazać, czy zrozumieli treść utworu.
Np.
a) Czy bohaterka piosenki jest szczęśliwa?
b) Czy ona kogoś kocha?
c) Czy ktoś kocha ją?
d) Na co skarży się bohaterka?
Itp.
- Po wstępnym zapoznaniu się z utworem pozwalamy studentom wysłuchać piosenki raz jeszcze, ale tym razem otrzymują też jej zapis (załącznik nr 2).
- Teraz studenci wykonują ćwiczenia na rozumienie tekstu pisanego.
Ćwiczenie 1.
Proszę odpowiedzieć na pytania:
1) Dlaczego bohaterka ma złamane serce?
a) ktoś ją porzucił
b) ktoś ją okłamał
c) okazało się, że ktoś pokochał inną
2) Co przypomina ludzki język?
a) że prawda z ust do ust jest całkiem inna
b) dzikie zwierzę
c) uwolnionego psa
3) Dlaczego nie można wierzyć w to, co ludzie mówią?
a) bo ludzie lubią kłamać
b) bo ludzie nie wiedzą, co mówią
c) bo ludzie zmieniają wiadomości, które usłyszą od innych
Ćwiczenie 2.
Proszę dokończyć zdania.
a) Bohaterka piosenki uwierzyła, że ………………………… …………………………………………………………..… .
b) Nie warto wierzyć ludziom, ponieważ…………………………...
…………………………………………………………….. .
c) Dziewczyna ostrzega przed plotkami, bo ………………………..
……………………………………………………………… .
d) Ludzie lubią plotkować, ponieważ ………………………..
……………………………………………………………… .
e) Ktoś słyszał, że ktoś inny słyszał, że ………………………..
……………………………………………………………… .
3) Słownictwo – 10 minut.
- W celu utrwalenia poznanego na lekcji słownictwa uczniowie wykonują ćwiczenie na uzupełnianie luk w zdaniach.
Ćwiczenie 3.
Proszę uzupełnić zdania właściwymi wyrażeniami w odpowiedniej formie gramatycznej:
a) Jacek ……………………….. (powiedzieć/znać), że Kasia jest ładna.
b) Wczorajsza impreza urodzinowa Ani chyba mi ………………………… (zaszkodzić/złamać).
c) W dawnych czasach więźniowie siedzieli w celach zakuci w ……………………….. (łopata/ łańcuch).
d) Adam ………………….. (nigdy /ponoć) zakochał się w Ewie.
e) Edyta umówiła się z Grzegorzem i od wczoraj ……………………… (być na językach/wyjść na jaw) wszystkich znajomych.
f) Odkąd Ala wyprowadziła się od rodziców, zachowuje się jak pies, który …………………………………… (dzielić przez dwa/zerwać się z łańcucha).
g) Monika zawsze ……………………….... (nieść słowa pocieszenia/przekazywać z ust do ust) tym, którzy są w potrzebie.
h) Wojtek umówił się z Iloną, więc Paulina ma ……………………………. (język jak łopata/złamane serce).
4) Komunikacja, czyli mówienie – 10 minut
- Po omówieniu piosenki i przeanalizowaniu słownictwa może ona być bardzo dobrym pretekstem do rozmowy na temat szkodliwości plotki.
- Zachęcamy więc pytaniami do dyskusji: o kim najczęściej plotkujemy? Dlaczego? Jakie są niebezpieczeństwa plotki?
5) Zagadnienia gramatyczne – 20 minut
- Ta część zajęć poświęcona będzie ćwiczeniom gramatycznym, poruszającym zagadnienia, które pojawiły się w piosence.
- Pierwsze ćwiczenie stanowi przypomnienie aspektu czasowników
Ćwiczenie 4.
Proszę wybrać właściwą formę czasownika:
a) a) Profesor ……………………… (mówić/powiedzieć) swoim studentom o zaliczeniu na koniec semestru podczas ostatnich zajęć.
b) b) Adam dobrze ………………… (znać/poznać) się na gotowaniu.
c) Ewa codziennie rano ………………… (iść/przyjść) do pracy z Romkiem.
d) Jacek …………………. (kochać/pokochać) swoją żonę od pierwszego wejrzenia.
e) Podobno miłość ………………. (łamać/złamać) wszystkie przeszkody.
f) Samotna podróż do Włoch poważnie …………………… (szkodzić/zaszkodzić) relacjom Ani i Janka.
g) Mama ciągle ………………… (przypominać/przypomnieć) dzieciom o myciu rąk przed jedzeniem.
- Kolejne ćwiczenia dotyczą składni zdania złożonego współrzędnie i podrzędnie.
Ćwiczenie 5.
Proszę z krótkich wypowiedzeń na otrzymanych kartkach ułożyć jak najwięcej zdań złożonych używając następujących spójników:
i, a, ale, lecz, albo, bądź, więc (załącznik nr 3). Proszę zapisać ułożone zdania.
Ćwiczenie 6.
Proszę wybrać z poniższej ramki właściwe fragmenty zdań i uzupełnić puste miejsca w przykładach.
od lat nie ma chłopaka. Tata powiedział synowi Kto pod kimś dołki kopie, wszyscy się ucieszyli. bo nikt nie chciał jej pomóc. Michał zgubił parasol, tam wchodź! mimo że nie odrobiła lekcji. |
a) a) Kiedy przyszedł Marek, …..………………………………......... .
b) b) ………………………...........…………………….., bo nikt nie chciał jej pomóc.
c) c) ………………………...........…………………….., od lat nie ma chłopaka.
d) d) Michał zgubił parasol, …………………………………………. .
e) e) …………………………...........……………………, żeby dobrze się uczył.
f) f) Gdzie słyszysz muzykę, ………………………………………... .
g) g) ………………………...........…………………….., ten sam w nie wpada.
h) h) Ania poszła do szkoły, …………………………………………. .
- Ostatnie dwa ćwiczenia w tej części zajęć poświęcone są mowie zależnej.
Ćwiczenie 7.
Proszę przetworzyć podane zdanie według przykładów.
Jan powiedział :„Lubię czytać”.
Jan powiedział, że lubi czytać.
Ania zapytała Jana: „Idziesz do kina?”
Ania zapytała Jana czy idzie do kina.
a) a) Ania powiedziała: „To było naprawdę udane wesele”.
……………………………………………………………………
b) b) Michał powiedział: „Adam to dobry przyjaciel”.
……………………………………………………………………
c) c) Jan zapytał żonę: „Dzieci już wróciły ze szkoły?”
……………………………………………………………………
d) d) Profesor zapytał studentów: „Jesteście gotowi na zaliczenie?”
……………………………………………………………………
e) e) Mama powiedziała: „Synku, posprzątaj swój pokój”.
……………………………………………………………………
f) f) Kasia zapytała brata: „Kupiłeś już prezent dla mamy?”
……………………………………………………………………
g) g) Wojtek powiedział: „Tato, ta wybita szyba to nie moja wina”.
……………………………………………………………………
h) h) Adam powiedział: „Aniu, kocham cię”.
……………………………………………………………………
Ćwiczenie 8.
Proszę wypowiedzieć jakieś zdanie, tak aby Pan/Pani obok mógł/mogła je powtórzyć w mowie zależnej.
1) Gry i zabawy komunikacyjne – ok. 15 minut.
- Pierwsza propozycja łączy ćwiczenie rozumienia tekstu pisanego i mówienia
- Uczniowie otrzymują (każdy inny) wycinki z kolorowej prasy. Dzielimy ich na kilka grup. Czytają teksty i przez kilka minut opracowują, a następnie grupy po kolei streszczają, starając się używać zdań złożonych współrzędnie, podrzędnie i mowy pozornie zależnej.
- Na zakończenie zabawa w głuchy telefon jako nagroda za intensywny wysiłek podczas zajęć.
- Lektor podaje pierwszej osobie „na ucho” jakąś informację, która jest przekazywana po kolei również „na ucho”
- Ostatnia osoba wypowiada głośno to, co usłyszała.
2) Podanie i omówienie pracy domowej – ok. 5 minut.
Praca domowa:
Proszę napisać pracę (50 – 80 słów) na temat plotkowania w Pana/Pani kraju lub napisać nieprawdziwą historię o znanej postać z Pana/Pani kraju/.
ZAŁĄCZNIKI:
Załącznik nr 1.
łańcuch | łopata | ludzie | człowiek |
żaden/a/e | plotka | za/szkodzić | po/dzielić |
po/kochać | ciemny/a/e | język | pies |
przypominać | sam | inny | ludzki/a/e |
dzisiaj | ponoć | złamane serce | wyjść na jaw |
przekazywać coś z ust do ust | być na języku/językach | zerwać się z łańcuch | iść/przyjść |
Załącznik nr 2
KAYAH, Na językach
Powiem wam, że kogoś znam.
Kogoś, kto zna ponoć jego samego.
Ten ktoś mi powiedział, że tamten powiedział,
By on mi powiedział, żebym przyszła do niego.
Uwierzyłam mu,
Choć język ludzki czasem przypomina
Psa, co zerwał się z łańcuch ciemną nocą.
Prawda z ust do ust jest całkiem inna,
Bo nie ludzie słowa ale słowa ludzi niosą.
Ten ktoś ponoć słyszał, że ktoś inny słyszał,
Jak on mówił dzisiaj, że kocha ogromnie.
Ja pokochałam, lecz serce złamałam,
Bo wyszło na jaw, że chodzi nie o mnie.
Uwierzyłam mu,
Choć język ludzki czasem przypomina
Psa, co zerwał się z łańcuch ciemną nocą.
Prawda z ust do ust jest całkiem inna,
Bo nie ludzie słowa ale słowa ludzi niosą.
Żadna plotka dziś już nie zaszkodzi.
Pamiętaj! To, co mówią ci, przez dwa podziel.
Ich język lata, lata jak łopata
Ich język lata, lata jak łopata
Ich język lata, lata jak łopata
Ich język lata
Ich język lata, wciąż lata jak łopata
Ich język lata, wciąż lata jak łopata
Ich język lata, wciąż lata jak łopata
Ich język lata, wciąż lata jak łopata
Ja nie wierzę już!
Język ludzki czasem przypomina
Psa, co zerwał się z łańcuch ciemną nocą.
Prawda z ust do ust jest całkiem inna,
Bo nie ludzie słowa, ale słowa ludzi niosą.
Język ludzki czasem przypomina
Psa, co zerwał się z łańcuch ciemną nocą.
Prawda z ust do ust jest całkiem inna,
Bo nie ludzie słowa ale słowa ludzi niosą.
Kogoś, kto zna ponoć jego samego.
Ten ktoś mi powiedział, że tamten powiedział,
By on mi powiedział, żebym przyszła do niego.
Uwierzyłam mu,
Choć język ludzki czasem przypomina
Psa, co zerwał się z łańcuch ciemną nocą.
Prawda z ust do ust jest całkiem inna,
Bo nie ludzie słowa ale słowa ludzi niosą.
Ten ktoś ponoć słyszał, że ktoś inny słyszał,
Jak on mówił dzisiaj, że kocha ogromnie.
Ja pokochałam, lecz serce złamałam,
Bo wyszło na jaw, że chodzi nie o mnie.
Uwierzyłam mu,
Choć język ludzki czasem przypomina
Psa, co zerwał się z łańcuch ciemną nocą.
Prawda z ust do ust jest całkiem inna,
Bo nie ludzie słowa ale słowa ludzi niosą.
Żadna plotka dziś już nie zaszkodzi.
Pamiętaj! To, co mówią ci, przez dwa podziel.
Ich język lata, lata jak łopata
Ich język lata, lata jak łopata
Ich język lata, lata jak łopata
Ich język lata
Ich język lata, wciąż lata jak łopata
Ich język lata, wciąż lata jak łopata
Ich język lata, wciąż lata jak łopata
Ich język lata, wciąż lata jak łopata
Ja nie wierzę już!
Język ludzki czasem przypomina
Psa, co zerwał się z łańcuch ciemną nocą.
Prawda z ust do ust jest całkiem inna,
Bo nie ludzie słowa, ale słowa ludzi niosą.
Język ludzki czasem przypomina
Psa, co zerwał się z łańcuch ciemną nocą.
Prawda z ust do ust jest całkiem inna,
Bo nie ludzie słowa ale słowa ludzi niosą.
Załącznik nr 3.
Dzisiaj jest ładna pogoda. | Ania spóźniła się do pracy. |
Michał był wczoraj na dyskotece z Iwoną. | Kasia i Jacek kupili nowe mieszkanie. |
Wczoraj padał deszcz. | Wezwała taksówkę. |
Ewa lubi chodzić do kina. | Adam jest fanem piłki nożnej. |
Zosia zgubiła ulubione okulary. | Kasia złamała obcas. |
Aneta ma złamane serce. | Zepsuł im się samochód. |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz