Poziom A1
Czas trwania zajęć: 90 minut ( w praktyce realizacja wszystkich ćwiczeń zajmuję więcej czasu, można nawet rozbić to na 3 godziny lekcyjne).
Typ zajęć: gramatyka, słownictwo, sprawności
Formy pracy: indywidualna, parami, zespołowa
I. Cele lekcji:
1. W zakresie umiejętności:
a) uczeń ćwiczy czytanie i rozumienie tekstu
- ćwiczenie wymowy w ramach głośnego czytania
- odpowiadanie na pytania do tekstu
b) uczeń ćwiczy umiejętność mówienia
- budowanie krótkich wypowiedzi ustnych,
- odpowiadanie na pytania
c) uczeń ćwiczy umiejętność słuchania
- słuchanie nagranego tekstu
d) uczeń ćwiczy umiejętność pisania
- uzupełnianie ćwiczeń
2. W zakresie gramatyki i słownictwa:
a) zaimki osobowe w różnych przypadkach (mianownik, dopełniacz, biernik, narzędnik, miejscownik)
b) czasowniki lubić i kochać w konstrukcji z biernikiem
c) negacja czasowników lubić i kochać w konstrukcji z dopełniaczem
d) czasowniki lubić i kochać w konstrukcji z bezokolicznikiem
e) słownictwo związane z jedzeniem i napojami
f) słownictwo związane z zainteresowaniami
g) żeńskie formy nazwisk, np. Nowak – Nowakowa , Nowakówna
II. Środki dydaktyczne i materiały:
1. M. Małolepsza, A. Szymkiewicz, Hurra!!! Po polsku 1, Kraków 2008.
2. We learn Polish, podręcznik do nauki języka polskiego.
3. Materiały: gra dydaktyczna, nagranie z płyty, ćwiczenia.
III. Techniki pracy: gry dydaktyczne „Kolejka słowna” i „Głuchy telefon”, czytanie, słuchanie nagrania, ćwiczenia gramatyczne, konkurs językowy.
IV. Przebieg lekcji:
1. Wprowadzenie (do 5 minut) – podanie tematu lekcji, wyjaśnienie problemu gramatycznego, jaki zostanie przedstawiony na zajęciach.
2. Rozgrzewka (do 10 minut) – gra dydaktyczna „Kolejka słowna” (zasady gry tłumaczymy w języku pośrednim, np. angielskim)
Czynności nauczyciela i uczniów:
1) Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie znanych im słów związanych z jedzeniem i napojami.
2) Każdy uczeń wymienia jedno słowo. Nauczyciel zapisuje je na tablicy.
3) Kolejna osoba powtarza słowa wymienione wcześniej i dodaje własne.
4) Na zakończenie pierwsza osoba powtarza wszystkie wymienione słowa.
5) W razie potrzeby nauczyciel objaśnia słowa, które nie są zrozumiałe dla wszystkich.
6) Można też poprosić uczniów o podanie jeszcze innych wyrazów kojarzących się z jedzeniem lub napojami, tak aby zbudować jak najszerszy zakres słownictwa w tej dziedzinie.
3. Gramatyka (do 25 minut)
1) Nauczyciel zapisuje na tablicy dwie formy czasownika: lubię – nie lubię.
2) Należy podać informację o konstrukcjach: lubię+biernik i nie lubię+dopełniacz.
3) Nauczyciel prosi uczniów o wybranie dwóch rzeczowników z tablicy i zbudowanie zdanie według podanego przykładu: Lubię kawę, ale nie lubię herbaty.
4) Każdy uczeń po kolei buduje takie zdanie – w razie konieczności nauczyciel podpowiada odpowiednią formę rzeczownika, jednocześnie zapisując na tablicy (w celu utrwalenia) odpowiednie formy paradygmatu.
5) Nauczyciel tłumaczy, że są inne czasowniki , które w przeczeniu wymagają dopełniacza, np. nie jem, nie znam. Zwraca także uwagę, że na czasownik interesować się, który zarówno w formie podstawowej, jak i z negacją, wymaga narzędnika.
6) Uczniowie wykonują, z pomocą nauczyciela, serię ćwiczeń, w tym ćwiczenie na słuchanie, Hurra!!!, płyta, zeszyt ćwiczeń 1, ścieżka 24 – załącznik nr 1.
7) Nauczyciel zwraca uwagę na inne zastosowanie czasownika lubić – konstrukcja z bezokolicznikiem. Następnie uczniowie odpowiadają na pytania:
Co lubisz robić? Co Pan/Pani lubi robić?
Czego nie lubisz robić? Czego Pan/Pani nie lubi robić?
Uczniowie starają się odpowiadać na pytania samodzielnie, idąc za przykładem nauczyciela.
8) Uczniowie wykonują ćwiczenie na słuchanie – Hurra!!! , płyta, podręcznik studenta 1, ścieżki 22-25 załącznik nr 1.
9) W tym miejscu nauczyciel przypomina pełną odmianę czasownika lubić oraz kochać jako czasownika o silniejszym nacechowaniu emocjonalnym.
4. Mówienie (do 10 minut)
1) Nauczyciel prosi uczniów, aby dobrali się w pary i zadawali sobie pytania o preferencje (według podanego przez nauczyciela formularza – załącznik 2
2) Każdy uczeń zdaje relacje z przeprowadzonego przez siebie wywiadu.
3) Jednocześnie uczniowie automatycznie przypominają sobie formy zaimków osobowych w mianowniku.
5. Czytanie (do 15 minut)
1) Uczniowie otrzymują do przeczytania krótki tekst – załącznik nr 3.
2) Każdy uczeń czyta głośno krótki fragment. Nauczyciel objaśnia nowe słowa.
3) Uczniowie odpowiadają na pytania do tekstu – załącznik nr 3.
4) W ramach utrwalenia nauczyciel rozdaje uczniom tabelę z formami zaimków osobowych w różnych przypadkach i we wszystkich rodzajach - załącznik nr 4.
6. Zabawa – konkurs (do 5 minut)
1) Nauczyciel prosi uczniów, aby w ciągu 2 minut postarali się ułożyć jak najwięcej zdań z zastosowaniem czasowników lubić i kochać oraz z różnymi formami zaimków osobowych.
2) Kto ułoży najwięcej, otrzymuje nagrodę.
7. Czytanie (do 10 minut)
1) Uczniowie czytają krótki dialog, w którym pojawiają się żeńskie formy nazwisk – załącznik nr 5.
2) Nauczyciel tłumaczy zasadę tworzenia takich form.
3) Uczniowie wykonują ćwiczenie utrwalające to zagadnienie – załącznik nr 5.
4) Uczniowie czytają głośno opowiadanie z podręcznika We learn Polish, cz. 2, lekcja 21.
5) Wspólne omówienie i wyjaśnienie nowych wyrazów i konstrukcji.
8. Zakończenie – zabawa w „głuchy telefon” (do 5 minut).
1) Nauczyciel podaje pierwszemu z brzegu uczniowi zapisane na kartce zdanie zawierające wszystkie omawiane na lekcji zagadnienia gramatyczne – załącznik nr 6.
2) Prosi ucznia, aby ten przeczytał po cichu zdanie i zapamiętał, a następnie powiedział „na ucho” osobie siedzącej obok.
3) Osoba, której przekazano zdanie w ten sam sposób powtarza je dalej.
4) Ostatnia osoba wypowiada głośno to, co usłyszała.
5) Jeśli zdanie nie zostało zniekształcone, nauczyciel gratuluje uczniom sukcesu. Natomiast jeśli ostatnia osoba podała inne zdanie niż początkowe, należy znaleźć „winnego” i zacząć drugą serię od tej osoby.
6) Można ćwiczenie powtórzyć w zależności od czasu w kilku seriach.
9. Praca domowa – omówienie (do 5 minut)
1) Nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie w domu ćwiczenia, zawierającego wszystkie poruszone na lekcji problemy gramatyczne. Zadanie należy objaśnić – załącznik nr 7.
Załącznik 1.
Ćwiczenie 1.
Podane rzeczowniki proszę wpisać w odpowiedniej formie (biernik/dopełniacz).
Please, write these words in a proper case (genetive or accusative).
Czy lubisz…? | Tak, lubię… | Nie, nie lubię… | |
kawa | |||
mleko | |||
sałata | |||
masło | |||
chleb | |||
szynka | |||
wino | |||
ser żółty | |||
ryż |
Ćwiczenie 2.
Proszę uzupełnić zdania.
Please, fill empty places in these sentences.
Przykład: Lubię kawę, nie lubię herbaty.
Nie interesuję się sportem, interesuję się muzyką.
- - Lubisz mlek…..?
- Nie, nie lubię pić mlek….., wolę herbat….. .
2. -Marcin jest student…..?
- Nie, już nie jest student….. . Teraz pracuje.
3. - Znasz pani….. Małgosi…..?
- Myślę, że znam pani….. Małgosi….. . Jest kuzynk…… mojego kolegi.
4. - Pijesz kaw….. z cukr….. ?
- Piję tylko kaw….. bez cukr….. .
5. - Masz brat….. ?
- Nie, nie mam brat….. .
6. - Jecie śniadani….. o 9:00?
- Nie, nigdy nie jemy śniadani…… o 9:00, ale zawsze o 8:00.
Ćwiczenie 3.
Proszę wysłuchać nagrania i podkreślić słowa mówione przez lektora.
Please, listen to the record and underline the words that you’ve heard.
kawy – kawę
Wwody – wodę
Wisły – Wisłę
lampy – lampę
herbaty – herbatę
Ćwiczenie 4.
Proszę uzupełnić zdania rzeczownikiem z listy w odpowiednim przypadku (B. lub D.).
Please, fill the sentences with the words from the list below (genetive or accusative).
herbata chleb kapusta czosnek ryż makaron kawa sałata śmietana masło bułka cebula
1) Do zupy często jem …..……… , ale nigdy nie jem …………… (chleb/bułka)
2) Nie lubię …………….., wolę ……………….. . (cebula/czosnek)
3) Na półce znajduję ……………….., ale nie widzę ………………… . (kapusta/sałata)
4) Codziennie kupuję …………………., bo nienawidzę …………. . (makaron/ryż)
5) Rzadko jem ………….., a nigdy nie używam ………………….. . (masło/ śmietana)
6) Na śniadanie zazwyczaj piję ………., bo nie mam …………….. . (kawa/herbata)
Ćwiczenie 5.
Proszę posłuchać nagrania i napisać:
a) Ile lat mają te osoby?
b) Czy informacje 1-4 są prawdziwe (P) czy nieprawdziwe (N)?
Please, listen to the record and write:
a) How old are these people?
b) Are the informations 1-4 true (P) or false (N)?
A. Joanna ma ………………………. .
1. Jest Francuzką P/N
2. Interesuje się polityką europejską. P/N
3. Lubi robić zdjęcia. P/N
4. Lubi grać na gitarze. P/N
B. Józef Buła ma …………………………. .
1. Jest emerytem. P/N
2. Lubi pływać. P/N
3. Nie lubi grać w karty. P/N
4. Lubi oglądać telewizję. P/N
C. Jacek ma ……………………….. .
1. Jest mężem Joanny. P/N
2. Studiuje polonistykę w Krakowie. P/N
3. Interesuje się muzyką rockową. P/N
4. Jest aktywny – lubi podróżować i jeździć na rowerze. P/N
D. Magda ma …………………………… .
1. Jest studentką. P/N
2. Lubi chodzić do muzeum. P/N
3. Bardzo lubi fizykę. P/N
4. Interesuje się informatyką. P/N
Załącznik 2.
1) Co lubisz jeść?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2) Czego nie lubisz jeść?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3) Co lubisz robić?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4) Czego nie lubisz robić?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5) Czym się interesujesz?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Załącznik 3.
Wycieczka
Ewa i Paweł jadą na wycieczkę do lasu. Planowali ją od dwóch tygodni. Paweł lubi spotykać się z Ewą, chodzi z nią do szkoły. Ewa też bardzo lubi Pawła, nigdzie się bez niego nie rusza.
- Czy zabrałaś truskawki? – pyta Paweł.
- Tak, pamiętałam o tobie, wiem że lubisz te owoce.
- A ja dla ciebie zabrałem kanapki, bo wiem, że zawsze jesteś głodna.
- To wspaniale, że o mnie pomyślałeś. Możesz zawsze ze mną jeździć na wycieczki!
- Ja z tobą? Myślałem, że ty ze mną…
Podróż trwa krótko. W lesie, nad jeziorem, Ewa i Paweł rozkładają koc i podziwiają piękno przyrody. Lubią odpoczywać w ten sposób: opalać się, kąpać w jeziorze i jeść na świeżym powietrzu. Niestety, wycieczka szybko się kończy. Pada deszcz i wszystkim psuje nastroje.
Ćwiczenie 1.
Proszę odpowiedzieć na pytania.
Please, answer the questions.
1. Ile dni Ewa i Paweł planowali wycieczkę?
a) 10
b) 12
c) 14
d) 16
2. Czego nie ma w miejscu, do którego jadą?
a) wody
b) drzew
c) trawy
d) sklepu
3. Jakiego koloru są owoce, które zabrała Ewa?
a) czerwone
b) żółte
c) czarne
d) fioletowe
4. Dlaczego Paweł zabrał dla Ewy kanapki?
a) bo ona lubi słodycze
b) bo sam lubi kanapki
c) bo ona lubi jeść
d) bo on nie lubi być głodny
5. Dlaczego wycieczka skończyła się wcześniej?
a) Ewa i Paweł pokłócili się
b) z powodu pogody
c) skończyło się jedzenie
d) zaatakował ich niedźwiedź
Ćwiczenie 2.
Proszę wpisać odpowiedni zaimek w zdaniach.
Please, write the proper pronoms in these sentences.
Przykład: Bardzo cię lubię. (ty)
1. Adam ma dziś urodziny. Masz dla …………. prezent? (on)
2. Czy pójdziesz ze ………….. do kina? (ja)
3. Sprawdzałem, nie ma ………….. tam. (on)
4. Mam słaby wzrok. Nie widzę …………… z daleka. (ona)
5. Mam o ……………… bardzo dobre zdanie. Jesteś dobrym człowiekiem. (ty)
6. Kasia opowiada o ………………… straszne i nieprawdziwe plotki. (ja)
7. Jest bardzo miła. Lubię …………… . (ona)
8. Słońce świeci od rana. Trzeba się przed …………….. schować. (ono)
9. To dla ……………… . Mam nadzieję, że lubisz czytać komiksy. (ty)
10 Nigdy więcej ze …………….. o ………………. nie mów! (ja/ona)
11 To krzesło jest złamane. Wyrzuć …………… ! (ono)
12 Nie, nie chcę jeść z …………….. kolacji. (ty)
Załącznik 4.
Mianownik | JA | TY | ON | ONA | ONO |
Dopełniacz | mnie | cię*/ciebie** | niego, jego*/go** | niej, jej | jego*/go** |
Biernik | mnie | cię*/ciebie** | jego*/go** | ją | je |
Narzędnik | (ze) mną | (z) tobą | (z) nim | (z) nią | (z) nim |
Miejscownik | (o, we) mnie | (o, w) tobie | (o, w) nim | (o, w) niej | (o, w) nim |
*na początku zdania (in the beggining of the sentence)
** w środku lub na końcu zdania (in the middle or in the end of the sentence)
Załącznik 5.
Spotkanie sąsiadek.
Pani Kowalska: Dzień dobry, pani Nowakowa. Idzie pani na zakupy?
Pani Nowakowa: Nie, jadę po córkę do Warszawy.
Pani Kowalska: Czy panna Nowakówna przyjeżdża na wakacje?
Pani Nowakowa: Tak, bardzo za nią tęskniliśmy z mężem.
Pani Kowalska: Nic dziwnego, pan Nowak już od wczoraj jest w dobrym humorze. Teraz wiem dlaczego. Córka Rusłaków też jutro wraca. Rusłakowa mi mówiła.
Pani Nowakowa: Rusłakówna jest z moją córką na studiach. Wracają razem.
Ćwiczenie 1.
Proszę uzupełnić.
Please, fill it up.
MĄŻ | ŻONA | CÓRKA |
Pliszak | ||
Malikowa | ||
Kryszak | ||
Wojtczak | ||
Protasiówna | ||
Klimakowa | ||
Dębakówna |
Załącznik 6.
Pani Nowakowa lubi czytać kryminały i pić kawę.
Ania Piłakówna nie je chleba, ale lubi słodycze.
Ona nie zna Piotra, ale chce go poznać.
On lubi mówić o tobie, ale nie lubi jeść warzyw.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz