piątek, 3 czerwca 2011

"Jadę pociągiem prawdziwym"

Czasowniki ruchu. Nazwy środków lokomocji. Podawanie czasu. Podróż pociągiem.

1.       Rodzaj kursu: roczny

2.       Poziom nauczania: A1

3.       Czas trwania jednostki lekcyjnej: 90 minut

4.       Typ zajęć: gramatyka, słownictwo, sprawności

5.       Cele lekcji:
językowe:
- wiedza językowa:
·       odmiana czasownika jechać w czasie teraźniejszym
·       jechać/iść do + dopełniacz, jechać po + biernik, jechać + narzędnik
·       liczebniki porządkowe 1 – 24 (liczebniki główne w zakresie 1 – 1000 wprowadzone wcześniej)
·       słownictwo: nazwy środków lokomocji, nazwy polskich miejscowości, nazwy polskich województw
                   - sprawności:
·     rozumienie ze słuchu: wysłuchanie piosenki Marka Grechuty,
·     mówienie: pytanie o godzinę i podawanie czasu (także udzielanie informacji o odjazdach i przyjazdach pociągów)
·     czytanie: bilet kolejowy, czytanie mapy, tekst piosenki
·     pisanie: uzupełnianie ćwiczeń 
- pozajęzykowe: informacja o ciekawych turystycznie miejscach w Polsce, podział administracyjny Polski

6.       Formy pracy: indywidualna, parami, zbiorowa

7.       Środki dydaktyczne: kserokopie tekstów, ćwiczenia gramatyczne, mapa Polski, mapa polityczna świata, nagranie piosenki Jadę pociągiem prawdziwym, podręcznik Hurra!!! Po polsku 1, trzy kostki do gry i kubek do gry w kości.

8.       Techniki pracy: wyszukiwanie informacji na mapie, metoda łączenia wyrazów z obrazkami, ćwiczenie na uzupełnianie zdań wyrazami w odpowiedniej formie, ćwiczenie typu prawda/fałsz, ćwiczenie typu wielokrotny wybór,

9.       Przebieg lekcji:

-   Zapoznają się z nią przez 2 – 3 minuty.
- Następnie lektor tłumaczy zasady zabawy: Lektor wypowiada głośno nazwę miejscowości, a studenci szukają jej na mapie. Kto pierwszy znajdzie, podnosi rękę, powtarza nazwę i otrzymuje punkt. Nie otrzymuje się punktu bez powtórzenia nazwy. Osoba, która otrzyma najwięcej punktów przejmuje prowadzenie zabawy.
-     Cykl taki powtarza się trzy razy.
- Wprowadzamy pojęcie „województwa”, tłumacząc, że w języku polskim ma ono formę przymiotnika.
- Drugi etap zabawy polega na tym, że lektor wymienia nazwę miejscowości, a każdy student po kolei podaje nazwę województwa, w którym się ono znajduje.
- Ze względu na wprowadzoną w następnych częściach lekcji piosenkę Marka Grechuty powinna w czasie gry pojawić się nazwa Szklarska Poręba – podajemy także dopełniacz.

2) Wprowadzanie słownictwa – 20 minut.
– metoda łączenia wyrazów z odpowiadającymi im obrazkami.

- Każdy student otrzymuje kartę pracy, na której znajduje się ramka z wyrazami, które będą stanowiły materiał leksykalny do opanowania z lekcji.

jechać/jadę/jedziesz/jedzie            pociąg/pociągiem                     sąsiad/sąsiedzie

         puszczać/puszcza kłęby dymu           taksówka             las             sarenka

 grzyby                        błękitny/a/e              ból głowy/proszek od bólu głowy       

          słońce             mamusia/mama              tatuś/tata           szary/a/e          stół

   lato                      krzesło                ciężarówka              pogotowie        motor

          autobus                      igła                   szpulka nici                traktor/ciągnik
- Pytamy uczniów, czy znają któreś z podanych wyrazów, a następnie wręczamy im planszę z małymi ilustracjami, które trzeba będzie podpisać wyrazami z ramki (załącznik nr 2).












- Znajduje się na niej więcej obrazków niż wyrazów w ramce – są to inne środki lokomocji, których nazwy podajemy po wykonaniu przez uczniów zadania.
- Dla utrwalenia słownictwa uczniowie wykonują ćwiczenie. Część przykładów poświęcona jest jednemu z zaplanowanych do omówienia problemów gramatycznych, czyli konstrukcjom jechać + narzędnik, jechać do + dopełniacz oraz jechać po + biernik.

Ćwiczenie 1.
Proszę uzupełnić zdania wyrazami z nawiasów w odpowiedniej formie i kolejności.

a)    Jan jedzie ………… do ……………… (pociąg, Kraków).
b)   Michał ……………………………………  z papierosa (puszczać kłęby dymu).
c)    ……… to miejsce, gdzie można znaleźć …………….. i spotkać ………………. (grzyby, sarenka, las)
d)   ……………. szybko jedzie po ………….. (pacjent, pogotowie).
e)    Ania jedzie ……………… do …………. (las, samochód).
f)     Kasia jedzie ……………… do sklepu po ………………….. i ……………………… (taksówka, szpulka nici, igła).
g)    …………………….. niebo i …………… to znak lata (błękitny/a/e, słońce).
h)   Tatuś jedzie ……………… po ……………………… dla mamusi (tramwaj, proszek od bólu głowy).
i)      Kierowca jedzie ……………….. po ………… i ………………. (stół, ciężarówka, krzesło).
j)      Sąsiad jedzie ………………… do ………………………. (traktor, Szklarska Poręba).


3)     Sprawność rozumienia ze słuchu i czytania – piosenka – 20 minut.
- Uczniowie otrzymują najpierw tekst piosenki,  zapoznają się z nim (załącznik nr 3).


Marek Grechuta, Jadę pociągiem prawdziwym

     Jedzie pociąg jedzie, wiezie ludzi wiezie
puszcza dymu szare kłęby
powiedz mi sąsiedzie, dokądże ty jedziesz
bo ja do Szklarskiej Poręby

Jadę tam do lasu, jadę do sarenki
jadę sobie zbierać grzyby
będę się opalać, będę w słońcu walać
niech poparzą mnie pokrzywy

Dam mamusi spokój, spokój tatusiowi
niechaj sobie raz odpoczną
jedno mnie ciekawi, co oni beze mnie
co oni beze mnie poczną

Kto im będzie zbierał okruchy ze stołu
na błękitną ciężarówkę
a gdy zginie igła, albo szpulka nici
wyśle pod krzesło taksówkę

Kto z syreną wyśle szybkie pogotowie
po proszek od bólu głowy
a po tę ostatnią zapałkę pod stołem
zbierze szybko straż ogniową

Dziś jadę do lasu, jadę do sarenki
jadę sobie zbierać grzyby
po raz pierwszy jadę do prawdziwej stacji
jadę pociągiem prawdziwym
- W piosence znajdują się słowa i konstrukcje gramatyczne, z którymi zdążyli się już zapoznać.
- Bez wnikania w istotę problemów gramatycznych wyjaśniamy pozostałe słowa nieznane jeszcze uczniom
- Pytamy czy uczniowie są już gotowi do wysłuchania piosenki.
- Słuchanie piosenki. Dwukrotnie. (płyta)
http://www.youtube.com/watch?v=W5Zpd12O10k
- W celu sprawdzenia poziomu zrozumienia piosenki (ważne jest także, aby uczniowie w niektórych miejscach nastawili się na domysł) uczniowie rozwiązują dwa ćwiczenia: prawda/fałsz oraz wielokrotny wybór.

Ćwiczenie 2.
Proszę zaznaczyć odpowiedź prawdziwą (P) lub fałszywą (F).


PRAWDA
FAŁSZ
1.    Chłopiec jedzie autobusem do Szklarskiej Poręby.


2.    Chłopiec jedzie zbierać grzyby.


3.    Chłopiec jedzie z mamą i tatą.


4.    Ciężarówka chłopca jest błękitna.


5.    Chłopiec lubi pomagać rodzicom.



Ćwiczenie 3.
Proszę wybrać właściwą odpowiedź:

1.    Kto jedzie razem z chłopcem?
a)    kolega
b)   brat lub siostra
c)    inny pasażer
d)   rodzice

2.    Jaka jest w piosence pora roku?
a)    wiosna
b)   lato
c)    jesień
d)   zima

3.    Chłopiec okruchy ze stołu zbiera na:
a)    czerwoną ciężarówkę
b)   talerz
c)    kartkę papieru
d)   błękitną ciężarówkę

4.    Jak chłopiec zdobywa proszek od bólu głowy?
a)    jedzie samochodem do apteki
b)   prosi mamę
c)    wzywa pogotowie
d)   wzywa straż pożarną/ogniową

5.    Dokąd jedzie chłopiec?
a)    do Warszawy
b)   do Szklarskiej Poręby
c)    do Gdańska
d)   do Malborka


4)     Komunikacja i gramatyka – 20 minut.
- Wysłuchana piosenka powinna stać się pretekstem do rozmowy na temat podróżowania po Polsce pociągiem.
- W tym celu rozdajemy uczniom autentyczne bilety kolejowe ( załącznik nr 4) z prośbą o uzupełnienie zdań z ćwiczenia.

Ćwiczenie 4.
Proszę zapoznać się treścią biletu kolejowego i uzupełnić pisemnie informacje w podanych zdaniach.

Pociąg jedzie z …………………. do ……………………. .
Pociąg jedzie ……………………….. (data) o godzinie ……….. .
Pociąg jest na miejscu o godzinie ….......... .

- Pisemne uzupełnienie informacji nie powinno stanowić problemu, ale należy wytłumaczyć słuchaczom zasady podawania godziny w języku polskim.
- Dla zapoznania się ze wszystkimi liczebnikami porządkowymi 1 – 24 słuchacze wspólnie z lektorem wykonują ćwiczenie 8a/s. 63 z podręcznika serii „Hurra!!!” – „Po polsku 1”.
- Przedstawiamy także mini-dialogi, których zadaniem jest zobrazowanie różnicy między podawaniem godziny a informacji o której godzinie ma miejsce dane wydarzenie oraz między oficjalną i nieoficjalną formą podawania godziny.

Mini-dialogi:
1)   Jan: Która jest teraz godzina?
Maria: Jest dziesięć (10) po dwunastej (12).
Jan: A o której jedzie nasz pociąg?
Maria: O piętnastej dwadzieścia pięć (15:25).


2)   Student: Przepraszam, która jest teraz godzina?
Profesor: Jest trzynasta piętnaście (13:15).
Student: A o której zaczynają się zajęcia?
Profesor: Zajęcia zaczynają się o ósmej dwadzieścia (8:20).

- Wprowadzamy i tłumaczymy zasadę gramatyczną dotyczącą podawania godziny, zapisując na tablicy poniższe informacje:

OFICJALNIE:
- Która (jest) godzina?
- Jest liczebnik porządkowy 1-24 w r. ż. w mianowniku + liczebnik główny 1-59.
Np. Jest piętnasta trzydzieści siedem (15:37).

- Przepraszam, o której godzinie jedzie pociąg do Warszawy?
- Pociąg do Warszawy jedzie o liczebnik porządkowy 1-24 w r. ż. w dopełniaczu + liczebnik główny 1-59.
Np. Pociąg jedzie o siódmej czterdzieści sześć (7:46).
UWAGA!!!
Odjazdy pociągów podajemy raczej w formie oficjalnej.

NIEOFICJALNIE:
- Która godzina?
- Jest liczebnik główny 1-29 po liczebnik porządkowy 1-24 w r. ż w narzędniku.

lub
- jest za liczebnik główny 1-29 + po liczebnik porządkowy 1-24 w r. ż w mianowniku
Np. Jest piętnaście po dziewiątej (9:15).
       Jest za siedemnaście dwudziesta (19:43)
UWAGA!!!
Informujemy, że w formie nieoficjalnej „półówki godzin” wymawia się inaczej, np. 7:30 w pół do ósmej


UWAGA!!!
Nieoficjalnie godziny popołudniowe można podawać (podobnie jak w języku angielskim) za pomocą liczebników porządkowych 1-12 dodając określenie po południu.

- Następnie uczniowie wykonują adekwatne ćwiczenie.

Ćwiczenie 5.
Proszę wpisać słownie godzinę w podanych przykładach:

a)    Jest godzina (forma oficjalna):
15:45 ……………………………………………………..
6:58   ……………………………………………………..
21: 14 ……………………………………………………..
16: 07 ……………………………………………………..
22: 30 ……………………………………………………..

b)   Jest godzina (forma nieoficjalna)
18:36 ……………………………………………………..
9: 21  ……………………………………………………..
13:30 ……………………………………………………..
23:25 ……………………………………………………..
6: 03 ……………………………………………………..

c)    Pociąg odjeżdża o:
8: 24 ……………………………………………………..
19: 33 ……………………………………………………..
4:59  ……………………………………………………..
20:17 ……………………………………………………..
10: 11 ……………………………………………………..

- Kolejnym zadaniem jest przeprowadzenie w parach rozmowy na temat informacji zawartych na biletach, które otrzymali uczniowie. Zadają sobie wzajemnie pytania  i odpowiadają na nie.

2) Zabawa językowa typu „KOSTKA” na zakończenie zajęć – 10 minut.
- Każdy z uczniów po kolei otrzymuje trzy kostki do gry.
- Trzeba wykonać dwa rzuty – pierwszy rzut to godzina, a drugi to minuty.
- Uczeń musi wypowiedzieć głośno godzinę, którą wyrzucił.

3)     Podanie i objaśnienie pracy domowej – 5 minut.

Zadanie domowe.
Proszę ułożyć krótki dialog na temat odjazdu pociągu lub autobusu. W dialogu należy podać miejsce i godzinę odjazdu i przyjazdu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz